Studido anbefaler: Skab gode rammer for dit barn

Studido bliver ofte kontaktet af forældre, som er bekymrede og ser til mens barnet langsomt mister interessen for skolen og lektierne. ”Hvad kan jeg gøre? ” – Spørger man sig selv, alt imens man ser barnet sukke højlydt når lektierne bliver nævnt. Fænomenet er ganske normalt og vi har derfor besluttet os for at berøre det i vores E-bog ”Motivér dit barn til lektierne”. I det her indlæg giver Studido dig – som forælder – en række råd til, hvad du kan gøre for at skabe de bedste rammer for god indlæring.

Det er helt naturligt, at vi meget hellere vil være med til ting, hvis vi føler at vi har en indflydelse – det oplever Studido også. Læs mere om vores service og hjælp her eller følg vores Facebookside. Det er vigtigt at du husker at dette også gælder for dit barn. Giv derfor barnet lov til at prøve at tage sine egne beslutninger – det anbefaler vi, Studido, i vores bog ”Motivér dit barn til lektierne”. På den måde bliver der skabt rammer hvori barnet kan få lov til at mærke følgerne af dets beslutninger. Det behøver ikke nødvendigvis at være alt i hjemmet som barnet får lov at bestemme, for nogle ting fungerer jo bare som de gør.

 

Studido mener, at barnet skal høres

Måden at gribe det an på er at lade barnet få en stemme og samtidig vise det, at den stemme bliver hørt, mener Studido. I kan f.eks. give barnet lov til at være med til at bestemme hvordan i skal holde ferie i år, eller hvilken film i skal se sammen senere i aften. Når barnet får lov til at få indflydelse i sådanne familiediskussioner, så styrker det barnets evne til at tænke selvstændigt og tage beslutninger. Når barnet både er opmærksomt på ulemperne ved ikke at lave lektier og fordelene ved at lave dem, så skabes der en god bund for lektielæsning, mener Studido.

Hold derudover øje med hvor langt dit barn er med lektierne. Hvis du bliver opmærksom på, at barnet er bagud, så overvej hvilke tiltag, du føler er nødvendige. Men pas på, du ikke stresser barnet, uddyber Studido. En mulighed er, at du sætter tid til side, hvor du sammen med dit barn får kigget på lektierne. Her er det vigtigt, at du selv er til stede og udviser engagement. En anden mulighed er, at du som forældre fastsætter et tidspunkt hver dag, hvor barnet ikke har andre muligheder end at lave lektier.

Vores hjerne fungerer nemlig sådan, at den hele tiden opsøger stimulans, kan Studido berette. Forsøg har vist, at den menneskelige hjerne vil gå til ekstremer, for at få en eller anden form for stimulans, hvis der ingen andre muligheder for stimulans er, kan Studido læse i flere undersøgelser. Dit barn skal selvfølgelig ikke udsættes for nogle former for ekstremer, men vi kan bruge princippet i forsøget til at få lektierne overstået.

Nøglen til tricket ligger i at skabe omgivelser, hvor den eneste mulighed for stimulans er lektierne. Studido anbefaler derfor, at du sætter et bestemt antal minutter af hver dag, hvor dit barn ikke har adgang til elektronik eller andre fritidsinteresser. Du skal som forældre selv have tid til at tjekke, at dit barn overholder reglerne. Når tiden er gået, så skal du også lade dit barn gøre som det har lyst til. Uanset om det indebærer at barnet straks kaster sig over computeren eller tager fodbolden under armen og smutter ned i gården. Hvis du er heldig, så har lektierne fanget barnet tilpas meget til, at barnet frivilligt fortsætter lektielæsningen efter tiden er gået. Dette er selvfølgelig også helt okay, mener Studido

Husk på, at barnet selv må vælge om det gider at læse lektier i den elektronik-frie tid. Hvis barnet vælger at lave ingenting i den afsatte tid, så skal det også have lov til det. Hvis det sker, at dit barn flere dage i træk ikke rør lektierne i den afsatte tid, så overvej måske at afsætte lidt mere tid. Som udgangspunkt er én time et godt bud. Det er dog en vurderingssag og kan frit justeres efter barnets alder og behov.

Studido håber at I nu er rustet lidt bedre til at skabe gode rammer for læring der bliver siddende!

 

Studido gør læring sjovt og spændende – for børn i alle aldre.