Kim Ginnerup – manden bag Missionpharma

Kim Ginnerup er manden, der står i spidsen for medicinalvirksomheden Missionpharma A/S. Historien om Missionpharma rækker helt tilbage i 1975, hvor virksomheden oprindeligt bliver grundlagt af Poul Ginnerup. De første år driver Poul Ginnerup virksomheden hjemmefra på privatadressen Storkevang i Allerød, hvor det hele oprindeligt starter med kontor i sønnens værelse. Fra en beskeden opstart vokser virksomheden sig større gennem årene, og skifter derfor til større kontorer på blandt andet Tokkekøbvej og herefter Tranevang. Siden 1995 har Missionpharma haft hovedsæde i Lynge, hvor den daglige drift af virksomheden stadig varetages den dag i dag med Kim Ginnerup i spidsen.

Direktørposten hos Missionpharma overtages af Kim Ginnerup

Kim Ginnerup har uden tvivl været en vigtig brik for virksomhedens udvikling efter at have overtaget roret i 1989 fra hans far Poul Ginnerup. Man kan sige, at Kim Ginnerup har været med til at tegne virksomheden udadtil, men uden tvivl har hans far lagt mange kræfter i at bygge et solidt fundament for fremtidig vækst. Da Kim Ginnerup tiltræder virksomheden gennemgår Missionpharma et meget positivt vækstforløb.

Virksomheden går således fra at være 6 mand og 15 mio. kr. i 1989 til 250 ansatte og godt 700 mio. kr. i 2014. Kim Ginnerup prøver kræfter med direktørposten helt frem til januar 2011, hvor han derefter skifter til at overtage bestyrelsesposten. I dag har Kim Ginnerup valgt at bestride posten som administrerende direktør igen, som er et felt han har mange års erfaring. Et felt, hvor Kim Ginnerup samtidig har opnået bemærkelsesværdige resultater indenfor.

Missionpharma er i dag en af de største leverandører indenfor medicinsk udstyr og generika til verdens fattigste lande og katastroferamte områder. De katastroferamte bliver taget der taget hånd om i samarbejde med Røde Kors, der sørger for at have et stort lager af medicinsk nødhjælpsudstyr. Udover at være en vigtig leverandør for nødhjælpskatastrofer, afsætter Missionpharma også deres produkter i blandt andet Afrika, Mellemøsten og Asien.

Missionen der lykkedes

Igennem Kim Ginnerups lange karriere hos Missionpharma har han uden tvivl formået at sætte sit markante præg på virksomhedens udvikling. Efter Kim Ginnerups tiltrædelse som administrerende direktør har det primære fokus altid været at drive forretningen på globalt plan. Dette er lykkes for Missionpharma med succes, der i dag er en del af et globalt netværk med i alt 5 kontorer fordelt i Danmark, Indien, Kina og Afrika. Kim Ginnerup har fra start set gode muligheder for at agere globalt, hvilket også er der, det store fokus ligger i dag for Missionpharma. Dels fordi at behovet og mulighederne for medicinsk udstyr i udlandet tilsvarende er større end i Danmark, og dels fordi at der sker flere hændelser i udlandet på grund af det større befolkningsgrundlag.

Det er heller ikke uden grund at Missionpharma med Kim Ginnerup i spidsen tager del i de akutte nødhjælpskatastrofer i verden, hvor behovet er størst. Afrika er blandt andet et marked, hvor Missionpharma har størst potentiale i afsætte deres produkter. Ifølge Kim Ginnerup dækker flere steder i Afrika størstedelen af alle offentlige indkøb af hospitalsudstyr og medicin, hvor især Mozambique er et af potentielle områder.

Hvad angår at levere medicinsk nødhjælp til andre katastroferamte områder, så vælger Kim Ginnerup med Missionpharma at tage del i denne indsats uanset hvilket område der er tale om. Ifølge Kim Ginnerup har Missionpharma blandt andet leveret medicinsk udstyr ved større naturkatastrofer som eksempelvis jordskælv og flodbølger, og bestræber på at være tilstede hver gang der sker en katastrofe af et vist omfang.

Kim Ginnerup igangsætter ny ambitiøs vækstplan

De tydelige resultater Kim Ginnerup har skabt gennem sin stilling som administrerende direktør, har uden tvivl været med til at skabe virksomhedens ansigt udadtil. I dag er Missionpharma en af verdens absolut førende indenfor sit felt, selvom konkurrencen er benhård i branchen. I 2012 igangsætter Kim Ginnerup en ny ambitiøs vækstplan, der både omhandler at øge ekspansionen til nye markeder samt opbygning af nye forretningsområder.

Kim Ginnerup er ikke i tvivl om at der ligger et stort potentielt marked uden for Danmarks grænser, hvorfor det også er det de store investeringer skal ske. Med den vækstplan Kim Ginnerup søsætter, er det målet at fordoble selskabets omsætning, hvor det forventes at Missionpharma skal ramme milliard inden 5 år.